Vyhledávání
Mladá žena pracuje na notebooku v moderní kanceláři.

Studie EOS „Evropská platební morálka 2025“:
Platební morálka v Evropě nadále klesá.

  • Každá čtvrtá faktura je zaplacena pozdě a nebo vůbec
  • Zpoždění plateb a platební neschopnost vedou ke ztrátám zisku a zdržují investice
  • Pouze třetina společností spoléhá na externí poskytovatele inkasních služeb

Každý rok je v celé EU vystaveno přibližně 18 miliard faktur, ale platební morálka je v Evropě ve špatném stavu: Přibližně každá čtvrtá faktura je zaplacena pozdě (19 %) nebo vůbec (5 %). To ukazuje studie EOS „European Payment Practices 2025“, které se zúčastnilo na 2 200 finančních manažerů z 11 zemí.

V České republice se platební morálka pohybuje okolo průměru: 19 % pozdě došlých plateb, 4 % nedobytných pohledávek (celkem 23 % plateb v prodlení). V Rumunsku je platební morálka v evropském srovnání nejhorší. Tam 29 % zákazníků uhradí své faktury pozdě nebo vůbec.

Mnoho zákazníků vědomě akceptuje opožděnou platbu.

Jako důvody pro opožděnou platbu nebo dokonce platební neschopnost uvádějí evropské společnosti především krátkodobé potíže s likviditou svých zákazníků (54 %) a zapomnětlivost (51 %). V České republice dokonce 64 % společností uvádí zapomnětlivost jako důvod pro zpoždění plateb, na druhém místě respondenti zmínili dočasné potíže s likviditou (58 %).

U firemních zákazníků jsou nejčastějšími důvody především platební neschopnost vlastních zákazníků (61 %) a využívání dodavatelských úvěrů (57 %). Ale také pomalé, nedigitalizované zpracovatelské procesy (48 %). Ve 43 % vidí jako příčinu neplacení faktur předlužení svých obchodních partnerů. 

V České republice dokonce 70 % respondentů uvádí platební neschopnost vlastních zákazníků jako důvod špatné platební morálky a 61 % předpokládá, že je důvodem využívání dodavatelských úvěrů; na 3. místě jsou uvedeny „pomalé nedigitalizované zpracovatelské procesy“ (53 %).

Náročné situace pro společnosti: Někteří zákazníci zjevně neplatí pozdě omylem. Přibližně třetina evropských společností předpokládá, že jak firemní zákazníci (31 %), tak soukromí zákazníci (34 %) své faktury úmyslně neplatí. V České republice dle dotazovaných úmyslně neplatí 33 % soukromých zákazníků a 34 % firemních zákazníků.

Společnosti zkrátily své platební lhůty.

V důsledku špatné platební morálky evropské firmy poskytují svým zákazníkům méně času na úhradu faktur. S průměrem 31 dnů je stanovená platební lhůta na desetiletém minimu (firemní a soukromí zákazníci). V roce 2015 to bylo ještě 34 dnů, v roce 2022 dokonce 37 dnů.

Soukromým zákazníkům v Evropě je v průměru poskytnuto pouze 23 dnů na zaplacení, firemním zákazníkům 36 dnů. Pouze španělské společnosti jsou štědřejší: svým soukromým zákazníkům poskytují 31 dnů a firemním zákazníkům 42 dnů. V Česká republika je doba na úhradu faktur mírně pod průměrem: Zde mají soukromí zákazníci 21 dní na zaplacení svých faktur, firemní zákazníci mohou počítat s 34 dny.

Skutečnost, že neplatící soukromí zákazníci platí své faktury v průměru rychleji než neplatící firemní zákazníci, zde pravděpodobně nehraje roli. Své faktury uhradí v průměru 19 dní a firemní zákazníci 21 dní po uplynutí platební lhůty. V České republice platí soukromí zákazníci své závazky v průměru 19 dní a firemní zákazníci 22 dní po splatnosti.

Důsledky špatné platební morálky pro ekonomiku jsou vážné.

Zpoždění plateb a platební neschopnost nezůstávají bez následků: Téměř každá druhá dotázaná společnost uvedla, že kvůli tomu v minulosti utrpěla ztráty zisku (48 procent), 46 procent uvedlo, že to vedlo k vyšším úrokovým nákladům, a u 34 procent dokonce k potížím s likviditou. U každé páté společnosti (22 procent) došlo ke krácení nebo zastavení investic. Ve Francii a Slovinsku dokonce každá pátá firma musela obávat o svou existenci, v evropském průměru je to 16 procent. V České republice byly důsledky ještě drastičtější: 57 procent uvedlo, že došlo ke ztrátám zisku, 27 procent dotázaných podle vlastních údajů zkrátilo své investice a 19 procent uvedlo, že se museli obávat o svou existenci.

Eva Griewel, finanční ředitelka skupiny EOS: „Čím déle společnosti musí čekat na své peníze, tím pravděpodobnější je, že faktura nebude zaplacena vůbec. V tomto ohledu je platební morálka důležitým ukazatelem pro potenciální platební neschopnost. Pokud počet takových neschopností prudce vzroste, může to vést k insolvenci samotných věřitelských společností, s výslednými negativními dopady, jako je ztráta mnoha pracovních míst.“

Slabá ekonomika dává malou naději, že by se platební chování mohlo v blízké budoucnosti zlepšit: Každá pátá evropská společnost (22 procent) předpokládá, že v příštích dvou letech bude muset počítat s ještě větším počtem zpoždění plateb a platebních neschopností. V České republice jsou optimističtější: Zde pouze 17 procent respondentů uvádí, že podle jejich odhadu se platební chování zákazníků v příštích dvou letech zhorší. Nejpesimističtější jsou společnosti v Bulharsku a Německu: V těchto zemích věří 29, respektive 28 procent, že se platební morálka bude dále zhoršovat.

Profesionální upomínání zajišťuje jistotu.

„Naše současná studie ukazuje, že špatná platební morálka v Evropě představuje pro společnosti vážnou výzvu. Ačkoli objemy NPL (nevýkonných úvěrů) u bank jsou v současné době celkově na nízké úrovni, nesmíme podceňovat dopad zpožděných nebo neuhrazených plateb. Společnosti by se měly připravit, protože tento vývoj klade vysoké nároky na řízení likvidity společností,“ varuje generální ředitel Marwin Ramcke.

Profesionálním upomínáním lze zmírnit důsledky špatné platební morálky pro věřitele. Dosud však pouze 37 procent evropských společností využívá externí podporu při správě pohledávek. V České republice je tento podíl 36 procent. Téměř třetina evropských společností volí duální přístup a vyřizuje neuhrazené platby jak interně, tak prostřednictvím externích poskytovatelů služeb, v České republice je to 29 procent. Důsledně se na profesionály v oblasti správy pohledávek spoléhá pouze 7 procent. To přesně odpovídá evropskému průměru.

Vymáhání pohledávek se pro mnoho společností stává stále více faktorem úspěchu.

„Pro věřitele po celém světě se správa pohledávek, a to i kvůli globálně nepřehledné situaci, stává stále složitější a rizikovější,“ říká Marwin Ramcke. Vzhledem k klesající platební morálce svých zákazníků by proto společnosti měly pečlivě zvážit ekonomická rizika zpoždění plateb a platební neschopnosti a zvážit spolupráci s profesionálním poskytovatelem služeb vymáhání pohledávek.

Marwin Ramcke v tmavě modrém obleku a bílé košili sedí na židli ve světlé místnosti.

Pro věřitele po celém světě se správa pohledávek, a to i kvůli globálně nepřehledné situaci, stává stále složitější a rizikovější.

Marwin Ramcke
Generální ředitel skupiny EOS

Chceš se dozvědět více o aktuální studii EOS? Neváhej nás kontaktovat.

Fotografický kredit: EOS

Prozkoumejte více od EOS

Dva muži v kanceláři diskutují o výsledcích studie "Evropské platební zvyklosti 2025" skupiny EOS o digitalizaci v řízení pohledávek.

Studie EOS: Digitalizace v upomínání postupuje pomalu

4 minut
Váhavá digitalizace v řízení pohledávek zpomaluje společnosti. Studie „Evropské platební morálky“ ukazuje: Německo musí dohánět, zatímco Španělsko, Rumunsko a Slovinsko jsou průkopníky.
Další informace
Tři muži, členové představenstva skupiny EOS, stojí v obchodním oblečení před výtahy v moderním prostředí.

EOS Group: Fiskální rok 2024/25 podle regionů

5 minut
Úspěšný fiskální rok ve všech třech regionech: Členové Rady EOS Carsten Tidow (Východní Evropa), Sebastian Pollmer (Západní Evropa) a Dr. Stephan Ohlmeyer (Střední Evropa) bilancují.
Další informace
Generální ředitel v šedém bleyzeru a finanční ředitelka skupiny EOS v modrém bleyzeru procházejí moderní kancelářskou prostorou. Prostor má velká okna, zakřivenou stěnu a stylové visící lampy.

EOS: Hospodářský rok 2024/25

4 minut
Jako kupující a poskytovatel služeb v evropské správě pohledávek EOS spojuje úspěch s odpovědností. Marwin Ramcke a Dr. Eva Griewel poskytují pohledy na hospodářský rok 2024/25.
Další informace