Studie EOS „Evropská platební morálka 2025“ ukazuje:
- Pouze každá 8. společnost má plně digitalizované řízení pohledávek
- Španělsko, Rumunsko a Slovinsko jsou průkopníky, Německo zaostává
- Pomalé, nedigitalizované procesy jsou podle společností důvodem špatné platební morálky mezi firemními zákazníky
- Inteligentní využití dat a umělá inteligence otevírají nové příležitosti
S digitalizovaným upomínáním mohou společnosti reagovat rychleji a efektivněji na platební neschopnost. Přesto ho v současné době využívá jen zlomek evropských společností. Pouze každá 8. evropská společnost (12 %) má plně digitalizovaný proces upomínání. Téměř tři čtvrtiny společností se mohou v případě platební neschopnosti spolehnout na částečně nebo dokonce z velké části digitalizovaný proces upomínání (73 %). Před třemi lety to bylo 65 %*. To ukazuje aktuální studie EOS „Evropská platební morálka 2025“, které se zúčastnilo 2 200 finančních manažerů z 11 zemí.
Rozsah mezi průkopníky a zaostávajícími v digitalizaci upomínání v Evropě je široký. Španělsko (65 %), Rumunsko (64 %) a Slovinsko (64 %) mají nejvyšší stupeň digitalizace. Německé společnosti jsou na konci evropského srovnání: Zde má pouze 49 % společností z velké části nebo plně digitalizované procesy upomínání.

Plně digitalizovaný proces upomínání snižuje manuální práci a urychluje platby.
8 % evropských společností stále z velké části upomíná ručně, 6 % nemá ani standardizovaný proces pro vymáhání pohledávek.
Digitální upomínací procesy pomáhají proti špatné platební morálce.
V současné době je čtvrtina faktur evropských společností zaplacena pozdě nebo vůbec. Téměř polovina (48 %) finančních manažerů ve společnostech se domnívá, že jedním z hlavních důvodů špatné platební morálky mezi firemními zákazníky jsou pomalé a nedigitální procesy. 46 % vidí jeden z důvodů zpoždění plateb v pochybení personálu a 44 % uvádí formální chyby při zpracování faktur. U B2C zákazníků je jako jeden z hlavních důvodů pozdních plateb uváděna zapomnětlivost. Digitální procesy by zde mohly pomoci: usnadňují zákazníkům platební proces a zajišťují transparentnost ohledně platebních termínů. „Celkově digitalizace vytváří plynulejší platební systém a výrazně snižuje nedorozumění. „Na straně společnosti plně digitalizovaný proces upomínání snižuje manuální práci, snižuje provozní náklady, urychluje platby a umožňuje zaměstnancům soustředit se na složitější úkoly,“ poznamenává Paul Baltag, manažer digitální transformace v EOS v Rumunsku.
Digitalizované procesy zvyšují ziskovost.
Kromě toho digitalizace pomáhá při oslovování dlužníků: automaticky vybírá komunikační opatření, které slibuje největší úspěch. „Je to vzrušující, když to není jen pouhá upomínka, ale také přímo nabízí zjednodušenou možnost platby – například prostřednictvím platebního odkazu nebo funkcí otevřeného bankovnictví. Tímto způsobem to není jen upomínání platby, ale plynulé řešení pro zákazníky,“ dodává Dr. Marcel Mayr, vedoucí korporátního rozvoje v OTTO Payments, platebním partnerovi OTTO. Online prodejce OTTO, stejně jako EOS, patří do skupiny Otto.
AI mění inkaso pohledávek.
Digitalizace je základem pro rozsáhlé využití dat: „V OTTO přijímáme až 35 objednávek za sekundu; bez chytře automatizovaných procesů pro platební upomínky a upomínání bychom tento objem vůbec nezvládli,“ vysvětluje Dr. Marcel Mayr. Dále se stále více prosazuje využití umělé inteligence v upomínání. „Možnost využití AI přináší ‚inteligenci‘ do stávajících automatizací, které dříve často fungovaly podle jednoduchých pravidel. Potenciál, který lze v oblasti správy pohledávek využít, je obrovský. V tomto smyslu závod v AI výrazně zvyšuje tlak na společnosti, které jsou stále v počátečních fázích digitalizace.“

Možnost využit AI přináší ‚inteligenci‘ do stávajících automatizací. Potenciál využití v následujících letech je obrovský.
O studii EOS „Evropská platební morálka 2025“
Průzkum byl proveden s podporou nezávislého institutu pro výzkum trhu Kantar mezi 27. březnem a 14. květnem 2025 prostřednictvím online a telefonických rozhovorů. Celkem bylo dotazováno 2 200 finančních manažerů z 11 evropských zemí (200 na zemi).
*Upozornění: Počet dotazovaných zemí byl snížen ve srovnání s EPP 2022 (2025 bez SK, GR, DK, BE a UK). Dále byla změněna metoda sběru dat - telefonických rozhovorů (75 %) a online rozhovorů (25 %).
Chceš se dozvědět více o aktuální studii EOS? Neváhej nás kontaktovat.

Sabrina Ebeling
Corporate Communications & Marketing
Telefon: +49 40 2850-1480
Prozkoumejte více od EOS