Vyhledávání
Dva muži v kanceláři diskutují o výsledcích studie "Evropské platební zvyklosti 2025" skupiny EOS o digitalizaci v řízení pohledávek.

Evropská platební morálka: Společnosti odkládají digitalizaci upomínání.

Studie EOS „Evropská platební morálka 2025“ ukazuje:

  • Pouze každá 8. společnost má plně digitalizované řízení pohledávek
  • Španělsko, Rumunsko a Slovinsko jsou průkopníky, Německo zaostává
  • Pomalé, nedigitalizované procesy jsou podle společností důvodem špatné platební morálky mezi firemními zákazníky
  • Inteligentní využití dat a umělá inteligence otevírají nové příležitosti

S digitalizovaným upomínáním mohou společnosti reagovat rychleji a efektivněji na platební neschopnost. Přesto ho v současné době využívá jen zlomek evropských společností. Pouze každá 8. evropská společnost (12 %) má plně digitalizovaný proces upomínání. Téměř tři čtvrtiny společností se mohou v případě platební neschopnosti spolehnout na částečně nebo dokonce z velké části digitalizovaný proces upomínání (73 %). Před třemi lety to bylo 65 %*. To ukazuje aktuální studie EOS „Evropská platební morálka 2025“, které se zúčastnilo 2 200 finančních manažerů z 11 zemí.

Rozsah mezi průkopníky a zaostávajícími v digitalizaci upomínání v Evropě je široký. Španělsko (65 %), Rumunsko (64 %) a Slovinsko (64 %) mají nejvyšší stupeň digitalizace. Německé společnosti jsou na konci evropského srovnání: Zde má pouze 49 % společností z velké části nebo plně digitalizované procesy upomínání.

Obrázek zobrazuje portrét partnera v rozhovoru Paula Baltaga, manažera digitální transformace v EOS Rumunsku.

Plně digitalizovaný proces upomínání snižuje manuální práci a urychluje platby.

Paul Baltag
Digital Transformation Manager, EOS Rumunsko

8 % evropských společností stále z velké části upomíná ručně, 6 % nemá ani standardizovaný proces pro vymáhání pohledávek.

Platební morálka v Evropě se zhoršuje.

Studie EOS „Evropská platební morálka“ zkoumá ekonomický vývoj v oblasti správy pohledávek od roku 2007. Aktuální studie ukazuje: Nárůst pozdě uhrazených plateb se stává výzvou pro společnosti.

Zjistěte více nyní!
Mladá žena pracuje na notebooku v moderní kanceláři.

Digitální upomínací procesy pomáhají proti špatné platební morálce.

V současné době je čtvrtina faktur evropských společností zaplacena pozdě nebo vůbec. Téměř polovina (48 %) finančních manažerů ve společnostech se domnívá, že jedním z hlavních důvodů špatné platební morálky mezi firemními zákazníky jsou pomalé a nedigitální procesy. 46 % vidí jeden z důvodů zpoždění plateb v pochybení personálu a 44 % uvádí formální chyby při zpracování faktur. U B2C zákazníků je jako jeden z hlavních důvodů pozdních plateb uváděna zapomnětlivost. Digitální procesy by zde mohly pomoci: usnadňují zákazníkům platební proces a zajišťují transparentnost ohledně platebních termínů. „Celkově digitalizace vytváří plynulejší platební systém a výrazně snižuje nedorozumění. „Na straně společnosti plně digitalizovaný proces upomínání snižuje manuální práci, snižuje provozní náklady, urychluje platby a umožňuje zaměstnancům soustředit se na složitější úkoly,“ poznamenává Paul Baltag, manažer digitální transformace v EOS v Rumunsku.

       

Digitalizované procesy zvyšují ziskovost.

Kromě toho digitalizace pomáhá při oslovování dlužníků: automaticky vybírá komunikační opatření, které slibuje největší úspěch. „Je to vzrušující, když to není jen pouhá upomínka, ale také přímo nabízí zjednodušenou možnost platby – například prostřednictvím platebního odkazu nebo funkcí otevřeného bankovnictví. Tímto způsobem to není jen upomínání platby, ale plynulé řešení pro zákazníky,“ dodává Dr. Marcel Mayr, vedoucí korporátního rozvoje v OTTO Payments, platebním partnerovi OTTO. Online prodejce OTTO, stejně jako EOS, patří do skupiny Otto.

AI mění inkaso pohledávek.

Digitalizace je základem pro rozsáhlé využití dat: „V OTTO přijímáme až 35 objednávek za sekundu; bez chytře automatizovaných procesů pro platební upomínky a upomínání bychom tento objem vůbec nezvládli,“ vysvětluje Dr. Marcel Mayr. Dále se stále více prosazuje využití umělé inteligence v upomínání. „Možnost využití AI přináší ‚inteligenci‘ do stávajících automatizací, které dříve často fungovaly podle jednoduchých pravidel. Potenciál, který lze v oblasti správy pohledávek využít, je obrovský. V tomto smyslu závod v AI výrazně zvyšuje tlak na společnosti, které jsou stále v počátečních fázích digitalizace.“

Dr. Marcel Mayr, Head of Corporate Development OTTO Payment

Možnost využit AI přináší ‚inteligenci‘ do stávajících automatizací. Potenciál využití v následujících letech je obrovský.

Dr. Marcel Mayr
Head of Corporate Development OTTO Payment

O studii EOS „Evropská platební morálka 2025“

Průzkum byl proveden s podporou nezávislého institutu pro výzkum trhu Kantar mezi 27. březnem a 14. květnem 2025 prostřednictvím online a telefonických rozhovorů. Celkem bylo dotazováno 2 200 finančních manažerů z 11 evropských zemí (200 na zemi).

*Upozornění: Počet dotazovaných zemí byl snížen ve srovnání s EPP 2022 (2025 bez SK, GR, DK, BE a UK). Dále byla změněna metoda sběru dat  - telefonických rozhovorů (75 %) a online rozhovorů (25 %).

Výsledky studie podrobně.

Chceš se dozvědět více o EPP 2025? Na naší stránce najdeš přehled nejdůležitějších výsledků a analýz k dalším klíčovým tématům.

Zur Studienübersicht

Chceš se dozvědět více o aktuální studii EOS? Neváhej nás kontaktovat.

Fotografický kredit: EOS

Prozkoumejte více od EOS

Mladá žena pracuje na notebooku v moderní kanceláři.

Studie EOS: Platební morálka v Evropě nadále klesá

4 minut
Studie: Stále více společností v Evropě se potýká se zpožděnými platbami a nedobytnými pohledávkami – vážně ohrožují likviditu a investice společnosti.
Další informace
Tři muži, členové představenstva skupiny EOS, stojí v obchodním oblečení před výtahy v moderním prostředí.

EOS Group: Fiskální rok 2024/25 podle regionů

5 minut
Úspěšný fiskální rok ve všech třech regionech: Členové Rady EOS Carsten Tidow (Východní Evropa), Sebastian Pollmer (Západní Evropa) a Dr. Stephan Ohlmeyer (Střední Evropa) bilancují.
Další informace
Generální ředitel v šedém bleyzeru a finanční ředitelka skupiny EOS v modrém bleyzeru procházejí moderní kancelářskou prostorou. Prostor má velká okna, zakřivenou stěnu a stylové visící lampy.

EOS: Hospodářský rok 2024/25

4 minut
Jako kupující a poskytovatel služeb v evropské správě pohledávek EOS spojuje úspěch s odpovědností. Marwin Ramcke a Dr. Eva Griewel poskytují pohledy na hospodářský rok 2024/25.
Další informace