Vyhledávání

Platby v prodlení se stávají pro společnosti výzvou

Ukazuje to aktuální průzkum EOS „European Payment Practices - Evropská platební morálka“, kterého se zúčastnilo 2 200 finančních manažerů z 11 evropských zemí.

  • Každá čtvrtá faktura je zaplacena pozdě nebo vůbec
  • Prodlení s platbami a platební neschopnost způsobují ztráty zisků a zpožďují investice
  • Méně než polovina společností má do značné míry digitalizovaný proces upomínání.
  • Digitální platební metody nabízí každá druhá společnost.
  • Třetina společností spoléhá na externí poskytovatele inkasních služeb.

Více faktur je placeno se zpožděním

Aktuální průzkum EOS o platební morálce v Evropě

Studie EOS „European Payment Practice“ od roku 2007 zjišťuje vývoj mezinárodní ekonomiky v oblasti správy pohledávek. Aktuální studie mimo jiné dospěla k závěru, že mnoho evropských zákazníků nebere platební lhůty příliš vážně. Pro společnosti to často znamená méně likvidity a vyšší náklady. Doposud z toho vyvodila důsledky pouze malá část z nich a důsledně prosazuje digitalizaci svého upomínkového řízení.

Jaké jsou důvody špatné platební morálky v obchodním styku? Jaké jsou důsledky pro společnosti? A s jakými očekáváními hledí do budoucna? Odpovědi na tyto otázky a další výsledky našeho průzkumu naleznete v tomto krátkém videu.

Toto video poskytuje YouTube. Kliknutím na tlačítko Přijmout souhlasíte s tím, že YouTube nastaví soubory cookie na koncovém zařízení, které používáte, a tím v případě potřeby zpracuje osobní údaje. Další informace o nakládání s uživatelskými údaji naleznete v zásadách ochrany osobních údajů YouTube na adrese: https://policies.google.com/privacy?hl=cs

Přijmout
placeholder_16x9_jpeg
European Payment Practices 2025
Skrýt detaily
European Payment Practices 2025

Špatné platební návyky ohrožují finanční stabilitu

Kompletní digitalizace upomínkového procesu zůstává tématem budoucnosti

Stále více společností musí čekat na zaplacení svých faktur nebo odepisovat své pohledávky jako nedobytné. Každá čtvrtá faktura je zaplacena se zpožděním nebo vůbec. Pokud společnost nemůže vymáhat své pohledávky, často vzniká dominový efekt. Mnoho společností to již zná: Jako nejdůležitější důvod prodlení s platbou nebo platební neschopnosti u obchodních partnerů uvádějí platební potíže u jejich vlastních zákazníků. Na druhém místě je využívání dodavatelských úvěrů – pravděpodobně proto, aby si chránili vlastní likviditu. Podle názoru společností však i nedigitalizované zpracovatelské procesy způsobují zpoždění ve včasné platbě pohledávek.

Pro společnosti má špatná platební morálka jejich zákazníků znatelné důsledky: finanční manažeři hlásí pokles zisků, vyšší úrokové náklady, nedostatek likvidity a odložené investice. Každá pátá společnost dokonce vidí ohrožení své existence. Aby tomu společnosti čelily, zaměřují se na kratší platební lhůty. Většina z nich však stále váhá se zavedením digitálních platebních metod a kompletní digitalizací správy pohledávek. Necelých 47 % evropských společností má do značné míry digitalizovaný upomínkový proces.

Firmy trpí ztrátami způsobenými sníženou platební morálkou, ale zůstávají optimistické

České firmy považují platební neschopnost svých zákazníků za hlavní důvod opožděných nebo nezaplacených plateb u B2B zákazníků. Více než polovina z nich uvádí, že v důsledku toho zaznamenává ztráty zisku. I přes to firmy zůstávají poměrně optimistické.

Obrázek zobrazuje ženu sedící u stolu v moderní kanceláři, oblečenou v tmavém saku, která se soustředí na svůj notebook, na stole jsou vidět rostlina a nějaké kancelářské potřeby, a v pozadí sedí další osoba.
Portræt af Marwin Ramcke, formand for bestyrelsen i EOS Group, i et lyst rum iført en mørk blazer

Naše aktuální studie ukazuje, že platební morálka v Evropě je výzva, kterou nesmíme podceňovat. Společnosti by se měly připravit, protože tento vývoj klade vysoké nároky na řízení likvidity.

Marwin Ramcke
CEO EOS Group

Jak zlepšit platební morálku opozdilců?

Profesionální správa pohledávek je cestou k úspěchu

Slabá ekonomika nedává velkou naději, že se platební chování v příštích dvou letech zlepší. Vzhledem ke globálně nepřehledné situaci je pro věřitele stále složitější prosazovat své pohledávky. Bez profesionálně zorganizovaného systému správy pohledávek se zvyšuje riziko nedostatku likvidity, ztráty zisků a dokonce i platební neschopnosti.

Aby mohly společnosti rychleji a důsledněji požadovat neuhrazené platby, přejí si, aby politici zjednodušili právní kroky a omezili byrokracii. Zvyšující se digitalizace správy pohledávek by také mohla mít pozitivní dopad na platební morálku v obchodním styku, což společnostem umožní rychleji a efektivněji reagovat na prodlení s platbami.

Všechny výsledky studie naleznete v autorizované zprávě "Whitepaper"

Stáhněte si zdarma studii EOS „European Payment Practices“

Magazín

Dva muži v kanceláři diskutují o výsledcích studie "Evropské platební zvyklosti 2025" skupiny EOS o digitalizaci v řízení pohledávek.

Společnosti oddalují digitalizaci v upomínání

4 minut

Váhavá digitalizace v evropské správě pohledávek zpomaluje společnosti a zhoršuje jejich problémy s likviditou. Aktuální studie EOS „European Payment Practices“ ukazuje: Zejména Německo musí dohnat, zatímco Španělsko a Rumunsko jsou průkopníky.

Struktura studie

icon black team

Respondenti

2 200 finančních manažerů ze společností

icon black website

Země

11 zemí ze západní a východní Evropy: Bulharsko, Česká republika, Francie, Chorvatsko, Maďarsko, Německo, Polsko, Rumunsko, Slovinsko, Španělsko, Švýcarsko

icon black exchange

Časový rámec

Průzkum byl proveden s podporou nezávislého institutu pro výzkum trhu Kantar mezi 27. březnem a 14. květnem 2025 prostřednictvím online a telefonických rozhovorů.

Whitepaper

Chcete se dozvědět více o našich studiích? Neváhejte nás kontaktovat.

Lara Flemming, Senior Vice President Corporate Communications & Marketing at EOS

Lara Flemming

Senior Vice President Corporate Communications & Marketing


[email protected]

Headshot of Sarah El Jobeili

Sarah El Jobeili

Corporate Communications & Marketing EOS Group


[email protected]