Správa pohledávek znamená převzít zodpovědnost
Významnost je výchozím bodem naší strategie udržitelnosti
Matice významnosti
Základem naší strategie udržitelnosti a aktivit v oblasti udržitelnosti je analýza významnosti. Ta byla vypracována společně s interními a externími odborníky. Výsledná matice významnosti ukazuje nejdůležitější témata udržitelnosti jak z pohledu společnosti EOS (osa x), tak z pohledu našich externích zainteresovaných stran (osa y).
-
Responsible Collection
- Ethical Collection by Treating Customers Fairly
Vytváříme individuální řešení a používáme transparentní a jednoduché postupy, abychom pomohli dlužníkům se splácením jejich dluhů. Vždy s nimi jednáme férově a s respektem. - Tech-driven Transformation & Innovation
K optimalizaci procesů vymáhání využíváme technologické inovace a prognózy úspěšnosti založené na datech. Nabízíme například digitální služby zaměřené na klienty a dlužníky.
Joint Progress
- Societal Impact through Financial Literacy
V rámci našich četných vzdělávacích iniciativ se zasazujeme o zvýšení finanční gramotnosti v naší společnosti. Například nezisková nadace finlit, kterou založila společnost EOS, vzdělává děti a mládež v mnoha evropských zemích v oblasti financí. Přispíváme tak ke zdravému ekonomickému systému a pomáháme předcházet nadměrnému soukromému zadlužování. - Diversity, Equality & Inclusion
Ve společnosti EOS je se všemi zaměstnanci zacházeno stejně, např. bez ohledu na jejich pohlaví, náboženskou orientaci nebo původ. V každodenní práci uplatňujeme inkluzi, integritu a dodržujeme přísnou antidiskriminační politiku. - Talent Attraction, Development & Retention
Abychom mohli nabízet vynikající služby, potřebujeme vyškolené a motivované zaměstnance. V naší společnosti chceme udržet a podporovat talentované lidi. Nabízíme možnost pravidelného vzdělávání formou kurzů a praxí, atraktivní zaměstnanecké výhody a flexibilní pracovní modely. - Local Community Engagement & Participation
Společnost EOS chce být součástí místních komunit a aktivně je podporuje. Podporujeme vzdělávací iniciativy a podporujeme společenskou angažovanost našich zaměstnanců během pracovní doby. Snažíme se o posílení lokálních komunit prostřednictvím konkrétních opatření. - Employee Satisfaction & Well-Being
Spokojenost zaměstnanců je naší nejvyšší prioritou. Prostřednictvím vřelé pracovní atmosféry zvyšujeme spokojenost zaměstnanců a přijímáme opatření na podporu jejich duševního a fyzického zdraví.
Financial Sustainability
- Digital Responsibility & Cyber Security
Protože pracujeme s citlivými údaji dlužníků a klientů, bereme digitální odpovědnost vážně. Naší hlavní prioritou je zajištění nejvyšších standardů ochrany osobních údajů a kybernetické bezpečnosti. - Business Ethics & Safeguard Compliance
Férové obchodní praktiky jsou součástí naší DNA. V našem Etickém kodexu jsme definovali standardy týkající se integrity, etického chování a vzájemného respektu. - Responsible Acquisition of Portfolios & Partnerships
Naše obchodní rozhodnutí jsou určována nejen ekonomickými ukazateli, ale také sociálními a ekologickými kritérii. Při výběru portfolií a partnerů uplatňujeme specifická vylučovací kritéria. - Strengthening Liquidity of our Clients
Vytváříme přidanou finanční hodnotu pro naše klienty tím, že přebíráme péči o jejich pohledávky, přičemž naše procesy jsou srozumitelné, digitální a dostupné. Díky naší práci se mohou naši klienti soustředit na svůj obor podnikání. Zároveň naší činností posilujeme jejich likviditu a vracíme peníze do hospodářského cyklu. - Trustworthy Stakeholder Relations
Naše vztahy se zúčastněnými stranami jsou pro společnost EOS důležité, proto se všemi zainteresovanými subjekty neustále komunikujeme. Prostřednictvím průzkumů spokojenosti, společných procesů, kulatých stolů a oborových akcí pravidelně vyzýváme zúčastněné strany, aby se zapojily, vyjádřily svůj názor a diskutovaly s námi. - Industry Leadership & Best Practice
Jako leader v našem odvětví prosazujeme férové a transparentní vymáhání pohledávek. Využíváme svého členství v oborových sdruženích k dialogu a k prosazování našich standardů týkajících se zavedení závazných etických norem v oboru.
Environmental Protection
- Reduction of Environmental Footprint
Jako součást skupiny Otto přispíváme k dosažení cíle naší mateřské společnosti Science-Based Target, konkrétně ke snížení absolutních emisí skleníkových plynů v rámci celé skupiny o 42 % do konce hospodářského roku 2031/32*. Výpočtem naší uhlíkové stopy ukazujeme náš potenciál pro snižování emisí a můžeme přijmout konkrétní opatření.
GRI 3-2 - Ethical Collection by Treating Customers Fairly
Responsible Collection
Udržitelné oddlužení
(Ethical Collections by Treating Customers Fairly)
Podpora v případě potřeby
Navíc naše dceřiné společnosti vyvíjejí mnoho iniciativ, jež zohledňují lokální potřeby dlužníků, kteří potřebují zvláštní ochranu.
Například společnost EOS ve Švýcarsku nabízí od roku 2024 restrukturalizaci dluhů a dluhové poradenství. Restrukturalizační plány umožňují (částečné) prominutí dluhů zranitelným dlužníkům. Součástí dluhového poradenství je osobní schůzka s dlužníky, na které se vypracuje přehled jejich dluhů a určí se zvládnutelné řešení. Tím může být dohoda o splátkách nebo smírná restrukturalizace dluhu. Ve Španělsku speciální tým identifikuje osoby ve finančních potížích a zaměřuje se na individuální přístup. Program v Rumunsku poskytuje zranitelným spotřebitelům, například těm, kteří se potýkají se zdravotními problémy, snížení zůstatku dluhu nebo pozastavení procesu vymáhání dluhu. Systém EOS v Polsku rovněž nabízí zvláštní postupy pro zvláště zranitelné plátce. Pro osoby v krizových situacích je zřízen projekt, který v případě potřeby umožňuje psychologickou podporu.
Férové vymáhání pohledávek v číslech
Vyřešené pohledávky
milionů
Digitální kontaktní místa
Inkasní případy na portálech
procent
Digitálně vytvořené splátkové kalendáře
procentní nárůst
Identifikace zranitelných dlužníků
dlužníků
Pohledávky ve správě
milionů
Joint Progress
Jak EOS propaguje finanční vzdělávání?
(Societal impact through financial literacy)
V tomto případě je klíčové vzdělávání. Již na základní škole ukazujeme mladým lidem, jak se vyhnout finančním pastem a předcházet nadměrnému zadlužení. Zde se do práce pouští finlit foundation, první nezisková organizace skupiny EOS. V roce 2020 finlit spustil vzdělávací iniciativu ManoMoneta, která je určena dětem ve věku od 9 do 12 let. Sedm mezinárodních společností skupiny EOS má již více než 50 ambasadorů finančního vzdělávání finlit, kteří se s iniciativou ManoMoneta vydávají do evropských tříd.
„Finanzsicher durchstarten“(Dobrý finanční start) je mottem druhé vzdělávací iniciativy OhMoney, která byla v Německu spuštěna v roce 2023 a je určena mladým lidem ve věku 13 až 17 let. Cílem interaktivního vzdělávacího programu je podpořit učitele při vysvětlování důležitých finančních témat, která se přímo týkají každodenního života žáků. GRI 3-3 GRI 413-1
Znalosti o penězích a financích v podcastech
Skupina EOS má řadu dalších inovací, jako jsou vzdělávací podcasty, které snadno zpřístupňují finanční dovednosti.
Naši kolegové na Slovensku vytvářejí podcast „Otevřeně o dluzích" (Otvorene o dlhoch), který je určen dospělým. Zabývá se například výhodami a riziky při používání bankovních karet nebo dluhy vzniklými z nechtěného dědictví.
V dalším podcastu se o své odborné znalosti týkající se financí dělí jednatelka společnosti EOS v Bulharsku Reny Mitkova. Pořad s názvem „Kapsa" je určen především rodinám a obsahuje diskuse o nebezpečí hazardních her a vhodných částkách pro dětské kapesné.
Finanční vzdělání v číslech
Naučit se zacházet s penězi
dětí
Školy v Evropě
škol
Finanční vzdělávání ve společnosti EOS
mezinárodních poboček EOS
Jak diverzita zlepšuje pracovní život
(Diversity, Equality & Inclusion)
Společně za diverzitu
Řízení diverzity je nedílnou součástí oddělení lidských zdrojů a ve spolupráci s interními komunitami a Diversity & Inclusion Board (D&I Board) odpovídá za vývoj a návrh strategie diverzity skupiny EOS. Diversity Management vyvíjí a realizuje školicí programy, jejichž cílem je zvýšit povědomí o rozmanitosti a začleňování a posílit dovednosti zaměstnanců v této oblasti.
Díky Radě D&I jsme vytvořili strukturální rámec pro koordinaci iniciativ a strategické směřování diverzity. Rada D&I se skládá z členů představenstva, oddělení lidských zdrojů, vedení diverzity a zástupců komunit. Schází se každé tři měsíce.
V současné době má společnost EOS dvě komunity založené zaměstnanci. Ženská síť W:isible prosazuje ve společnosti EOS rovnost žen a mužů a QueerPoint podporuje LGBTIQ+ osoby, aby se ve společnosti EOS pohybovaly sebevědomě a bezpečně v nediskriminačním prostoru. Na podporu aktivní účasti a zapojení mohou naši zaměstnanci věnovat až 10 % své pracovní doby úkolům souvisejícím se sítí. Příručka definuje účel, strukturu a dostupné zdroje komunit a slouží jako vodítko pro jejich zefektivnění.GRI 3-3
Podrobný pohled na platy: Analýza rozdílů v odměňování žen a mužů
Na začátku roku 2024 společnost EOS poprvé provedla analýzu rozdílů v odměňování žen a mužů pro největší profesní skupinu v rámci celé společnosti, tj. pro pracovníky call centra a inkasní agenty, a stanovila neupravený* rozdíl v odměňování žen a mužů. V této profesní skupině činí průměrný plat žen 98,9 % platu jejich mužských kolegů. Na dalších hloubkových analýzách pro jednotlivé národní dceřiné společnosti EOS se pracuje.
Cílem analýz je podrobně prozkoumat, jak plníme své závazky a činnosti týkající se rovného odměňování. V různých národních pobočkách EOS se používají statistické metody, aby se zjistilo, zda má pohlaví významný vliv na výši platu. Tyto analýzy rozdílů v odměňování žen a mužů jsou hlavním pilířem naší strategie pro diverzitu a inkluzi, která má v kombinaci s již zavedenými aktivitami a opatřeními zajistit spravedlivou a rozmanitou skupinu EOS. 405-2
*V případě neupraveného rozdílu v odměňování žen a mužů se porovnávají průměrné hodinové mzdy žen a mužů bez jakýchkoli úprav.
Diverzita v číslech:
Cesta učení: Diverzita a inkluze
zaměstnanců
Semináře o diverzitě
národní pobočky EOS
Platy mužů a žen
procent
Mezinárodní spolupráce se setkává s moderní kulturou učení: Jak podporujeme zaměstnance
(Talent Attraction, Development and Retention)
Tato politika stanoví standard pro základní témata týkající se lidí a kultury (včetně řízení talentů a rozvoje a školení zaměstnanců) a zároveň podporuje mezinárodní spolupráci. Tímto způsobem pomáhá vytvářet pozitivní, inkluzivní a produktivní pracovní prostředí.GRI 3-3
Rozvoj talentů na mezinárodní úrovni
V oblasti rozvoje zaměstnanců je důležitým pilířem podpora talentů v rámci skupiny EOS. V rámci programu NXT se talentovaní zaměstnanci rozvíjejí ve své stávající pozici, společně s tím se rozvíjí jejich další kariérní kroky a jsou více zviditelňováni. Ve fiskálním roce 2023/24 absolvovalo tento mezinárodní, celokoncernový program 85 vybraných zaměstnanců. Jejich úspěch je vidět v číslech. Na začátku programu bylo přibližně 33 % účastníků na manažerské pozici a na jeho konci se toto číslo zvýšilo na přibližně 50 %. GRI 404-2
Individuální a flexibilní: Dodatečná školení ve společnosti EOS
Vlastní akademie skupiny EOS poskytuje všem zaměstnancům vzdělávací portfolio, které nabízí možnosti osobního i profesního rozvoje a podporuje mezinárodní spolupráci. Zaměstnanci se mohou například přihlásit na kurzy angličtiny nebo jiné interní akce, které zprostředkovávají důležité dovednosti a znalosti pro každodenní práci ve společnosti EOS. GRI 404-2
Kultura vzdělávání EOS v číslech:
Dodatečná školení
hodiny
Vzdělávací platforma Masterplan
zaměstnanců
Různorodý vzdělávací obsah
vzdělávacích cest
Financial Sustainability
Ochrana a bezpečnost dat jsou prioritou
(Digital Responsibility & Cyber Security)
Spuštěním globálního programu řízení rizik dodavatelů reaguje společnost EOS na rizika dodavatelského řetězce a pokračuje ve zlepšování zabezpečení dat. V průběhu letošního roku vstoupí v platnost celokoncernová politika kybernetické bezpečnosti. GRI 3-3
Zabezpečení dat v číslech
Školení ochrany osobních údajů
procent
Certifikace informační bezpečnosti
Hodnocení kybernetické bezpečnosti
bodů
Vymáhání pohledávek pro zdravou ekonomiku
(Industry Leadership & Best Practice // Strengthening Liquidity to our Clients)
Společnost EOS jako investor nakupuje nesplácené úvěry (NPLs) a problémové pohledávky od bank a dalších společností. Tím podporuje růst, protože uvolňuje kapitál pro nové úvěry a investice. V Severní Makedonii se pro koncept prodeje revolvingových dluhů rozhodla například banka Uni Banka. Každé tři měsíce prodává NPLs společnosti EOS za pevně stanovené procento nominální hodnoty a snižuje tak rizika banky v ekonomicky náročných obdobích.
Také Commerzbank těží z dlouhodobé spolupráce se společností EOS, která začala v 80. letech. Vybrané zahraniční úvěry jsou předávány společnosti EOS. Globální síť EOS ve 180 zemích pomáhá bankám a společnostem při vymáhání pohledávek v zahraničí.
Také autopůjčovna Hertz se spoléhá na mezinárodní odborné znalosti společnosti EOS. V uplynulých dvou letech zpracoval poskytovatel inkasních služeb pro společnost Hertz 39 000 případů v hodnotě 10 milionů EUR ve více než 80 zemích.
Náš ekonomický přínos v číslech
Obnovená likvidita
miliard eur
Globální spolupráce
zemí
Mimosoudní vyrovnání
procent
Jak EOS pomáhá společnosti Konica Minolta
Dlouholetý zákazník Konica Minolta v Německu se díky EOS může soustředit na svou hlavní činnost podnikání.
Společně vytváříme hodnoty
(Business Ethics & Safeguard Compliance)
Náš Code of Conduct: Jasná pravidla, jak se k sobě navzájem chovat
Dodržování pravidel v číslech:
Oborové asociace
oborových asociací
Platforma pro oznámování přestupků
relevantních případů
Přístup do Code of Conduct
procent
Školení týkající se Code of Conduct
procent
Kontrola korupčních rizik
procent
Potvrzené případy korupce
případů
Zodpovědné partnerství, udržitelné investice
(Responsible Aquisition of Portfolios and Partnerships)
V březnu 2024 zahájili oba partneři projekt v Polsku. Nová investiční platforma s cílovým objemem 275 milionů eur je určena na nákup nesplácených úvěrů soukromých klientů, malých a středních podniků a nemovitostí ve vlastnictví finančních institucí v Polsku. Iniciativa má pomoci spotřebitelům a finančním institucím obnovit jejich dobrý úvěrový rating a posílit bankovní sektor v zemi. Při výběru a zpracování nesplácených úvěrů se zohledňují environmentální, sociální a správní aspekty.
Etické normy jako základ podnikatelské činnosti
Jako součást rodinné skupiny Otto Group uvažujeme v dlouhodobém horizontu a posuzujeme rizika našich činností. Ceny portfolií stanovujeme udržitelně a dbáme na to, aby byly v souladu s obchodními zájmy a etickými standardy všech zúčastněných stran.
Před výběrem obchodních partnerů nahlížíme do blacklistu odvětví a nespolupracujeme například se společnostmi, které se zabývají pornografií a prostitucí, poskytovateli online hazardních her a neseriózních předplatitelských společností nebo pochybnými společnostmi poskytujícími mikropůjčky. Kromě toho se díváme na to, jak naši partneři řeší problémy, jako je praní špinavých peněz, korupce, lidská práva a další trestné činy, a kontrolujeme dodržování všech platných sankčních seznamů.
Naše partnery v mezinárodním obchodě vybíráme podle přísných kritérií. Abychom se ujistili, že všichni dodržujeme stejné standardy, nabízíme na začátku spolupráce školení a během procesu provádíme návštěvy na místě, abychom si udělali přesný obrázek.
Abychom zajistili, že jednání s dodavateli bude oboustranně korektní, zavedli jsme v uplynulém finančním roce Kodex chování dodavatele, který se řídí zásadami United Nations Global Compact a obsahuje prvky obsažené v zákonu o náležité péči v dodavatelském řetězci. GRI 2-23 GRI 2-24 GRI 3-3
Velké investice v datech:
Investiční spolupráce v Polsku
mil. eur
Hodnota investic společností EOS
mil. eur
Zpět do ekonomiky
mld. eur
Environmental Protection
Jak můžeme chránit klima
(Reduction of Environmental Footprint)
*Oficiální definice cíle je zveřejněna na stránkách Website der SBTi.
Emise a jejich snižování
Skupina EOS chce transparentně informovat o své uhlíkové stopě a poprvé změřila své emise skleníkových plynů (kategorie 1 a 2) pomocí metodiky obsažené v Protokolu o skleníkových plynech. Shromážděné údaje obsahují emise z vozového parku celé skupiny EOS a emise vyplývající ze spotřeby tepla a elektřiny ve velkých kancelářských prostorách EOS (> 1 500 m2), které tvoří více než 60 % celkové kancelářské plochy. Emise z budov byly vypočteny pomocí emisních faktorů International Energy Agency (IEA) specifických pro danou zemi od roku 2023 (https://www.iea.org/). Vypočtené emise byly poté extrapolovány na celou skupinu EOS. Emise z budov a vozového parku jsou hlavními emisními faktory ve společnosti EOS. V budoucnu plánujeme rozšířit rozsah vykazovaných emisí. GRI 305-1 GRI 305-2
Od roku 2021 kompenzujeme emise uhlíku ze všech našich služebních cest podporou malé bioplynové stanice v Nepálu.
Naše úsilí je zaměřeno na předcházení emisí uhlíku, proto chceme kompenzaci uhlíku využívat pouze u cest, kterým se nelze vyhnout. Dalším příspěvkem ke stabilizaci našich přírodních zdrojů bylo, že skupina EOS ve spolupráci s Bergwaldprojekt e.V. vysadila v uplynulém roce 500 původních stromů. Dalších 400 stromů vysadila společnost EOS ve Francii v rámci projektu zalesňování.
Obrázkové kredity: Bergwaldprojekt e.V.
Ochrana životního prostředí v číslech:
Snižování emisí skleníkových plynů
procent
Přímé emise plynů
t CO2e
Nepřímé emise skleníkových plynů
t CO2e
Míra emisí skleníkových plynů
t CO2e
Uhlíková stopa (Scopes 1 & 2)
t CO2e