Illustration of woman in front of computer facing a robot

Rychlejší, přesnější a flexibilnější: Jak softwaroví roboti zvyšují efektivitu a kvalitu ve společnosti EOS.

  • Robotická automatizace procesů (RPA) se učí přebírat automatizované digitální úlohy.
  • RPA zbavuje zaměstnance rutinních úkolů
  • Zaměstnanci mají více času na náročnější, kreativnější a složitější úkoly.
Anna Metrycka je velmi nadšená jen co pomyslí na roboty. Tito techničtí pomocníci jí totiž usnadňují práci. Manažerka projektu v EOS a její tým v Polsku musí každý měsíc zkontrolovat tisíce neplatičů v polském Národním registru dlužníků (KRZ). To zahrnuje vyhledávání jmen na webových stránkách KRZ, přenos dat do vlastního softwaru Kollecto+ a vyhodnocování případů. Jedná se o časově náročnou a složitou práci, která dříve stála zaměstnance pět minut na každý případ.

Používání RPA dokazuje digitální vyspělost

Tak tomu bylo v minulosti - ale už ne. Již nějakou dobu se o tento pracný úkol stará "robotická automatizace procesů", zkráceně RPA. Jedná se o softwarové roboty vycvičené k tomu, aby převzali podnikové procesy a automaticky prováděli digitalizované úkoly, podobně jako umělá inteligence. 

Technologie RPA nejenže zbavuje zaměstnance společnosti EOS nutnosti vykonávat spoustu nudné práce, ale také zvyšuje efektivitu a kvalitu činností v oblasti správy pohledávek po celém světě a poskytuje působivý důkaz o digitálním vlivu společnosti. V celé skupině EOS se používá nejméně 90 řešení RPA.
Zakladatelem „programované revoluce" je Dobrin Mirevski, hlavní digitální ředitel v Bulharsku. Od roku 2019 se tým v Bulharsku intenzivně věnuje digitální transformaci pomocí RPA, počínaje automatizací v oblastech, jako je back office, právní oblast, compliance nebo manažerské účetnictví. Se svým projektem "UI Path - Digitalizace společnosti EOS prostřednictvím robotické automatizace procesů" vyhrál bulharský tým vývojářů v roce 2021 také soutěž EOS „Wall of fame". Od té doby odborníci naprogramovali 12 robotů pro sedm dalších zemí a pomohli s vytvořením interních odborných znalostí RPA.

V Německu je v provozu 10 robotů, kteří slouží především ke konverzím a řídicím úkolům, jako je příprava statistik pro řídicí tým. V Chorvatsku 20 botů čte data z PDF pro procesy, kontroluje soudní oznámení a páruje odkazy s případy v systému Kollecto+. V Portugalsku poskytují roboti také podporu při vyřizování právních záležitostí. V Rumunsku pomáhá s účetnictvím 12 robotů a ve Španělsku je v provozu 13 těchto softwarových pomocníků.

Zlepšení rychlosti, přesnosti a návratnosti investic 

Základní myšlenka je stejně jednoduchá jako převratná: odstranit robotické aspekty z lidské práce. Dobrin tehdy kolegům v EOS slíbil: „Zamyslete se nad tím, kterou část své každodenní pracovní rutiny nenávidíte nejvíce - a my najdeme způsob, jak ji pomocí RPA zlepšit."

To znamená, že robotičtí „spolupracovníci" by měli převzít nudné rutinní úkoly, čímž by zaměstnanci získali více času na kreativnější a složitější činnosti, jako je například vývoj individuálních řešení pro spotřebitele. Díky automatizaci se nyní lidé mohou soustředit na věci, které jsou skutečně důležité. Řešení zvyšuje efektivitu a kvalitu na několika úrovních:

  • Pracovní zátěž při rutinních úkonech se výrazně snižuje.
  • Zvyšuje se rychlost a přesnost zpracování.
  • Zlepšuje se dodržování předpisů a dohled.
  • Kapacity lze snadno škálovat a řídit mnohem pružněji.
Jak může potvrdit Anna v Polsku, zvýšení kvality při vymáhání je působivé. Bot vyvinutý odborníky z týmu společnosti Dobrin pro využití Registru dlužníků KRZ nejenže zvládá prověřit více případů v kratším čase (3 za minutu), ale je také mimořádně spolehlivý.
Portrait of a woman, called Anna Metrycka, Projekt Manager at EOS Poland

Během desetidenní testovací fáze jsme dosáhli 99 % bezchybných případů.

Anna Metrycka
Project Manager at EOS Poland

Úspora soudních poplatků

Softwarový robot navíc poskytuje zaměstnancům souhrn datových souborů a informací nalezených v KRZ. Ty jsou pak uloženy v aplikaci Excel a jsou k dispozici všem týmům zabývajícím se právními strategiemi. Na jejich základě lze například některé případy označit jako "neperspektivní", což umožňuje dočasně pozastavit právní opatření. Tím se ušetří na soudních poplatkách, které by bylo nutné při zahájení řízení uhradit. Potenciál je obrovský: testovací fáze v Polsku ukázala, že tento druh úspor je možný u 35 % případů vybraných pro soudní řízení.
Portrait of Dobrin Mirevski, Chief Digital Officer in EOS Bulgaria

Problematika RPA je velmi důležitá i pro naše zákazníky. Naši práci jsme prezentovali na mnoha akcích v různých odvětvích, např. v segmentu financí a bankovnictví.

Dobrin Mirevski
Chief Digital Officer EOS Bulgaria
V Bulharsku, kde vše začalo v roce 2019, se mezitím používá 30 botů. Kontrolují dodržování předpisů, tisknou právní dokumenty nebo ukládají korespondenci do centralizovaného systému vymáhání pohledávek. RPA už není jen výklenková záležitost, ale stala se celokoncernovou změnou digitálních technologií, která nabízí potenciál přesahující hranice systému EOS: "Problematika RPA je vysoce aktuální i pro naše zákazníky. Naši práci jsme prezentovali na mnoha akcích v různých odvětvích, např. v segmentu financí a bankovnictví," říká Dobrin. Příběh úspěchu teprve začíná.

Pokud se chcete dozvědět více o používání RPA ve společnosti EOS, neváhejte nás kontaktovat.

Fotografický kredit: EOS