Podívejte se, co je nového.

Název publikace
Datum publikování
  • Čeští dlužníci se poučili z předchozí ekonomické krize a navzdory globální pandemii spláceli minulý rok své závazky po splatnosti nad očekávání zodpovědně. I když průměrně hrazená výše splátky meziročně klesla o necelých 200 Kč, platební morálka se v roce 2020 v porovnání s předchozími lety zlepšila. Počet nových dohod o splácení dluhu i míra dodržení těch stávajících oproti předchozím letům rostly, ukazují celoroční data inkasní agentury EOS KSI.

    V pandemií poznamenaném roce 2020 poklesla průměrná částka inkasovaná od českých dlužníků o 194 Kč na 2 561 Kč. Zároveň se však částka držela výrazně nad průměrem roku 2018 a v posledním kvartálu uplynulého roku se téměř vyrovnala průměru roku 2019. Řada dlužníků se zachovala zodpovědně, a i během druhé vlny se snažila závazky po splatnosti  umořit. Byť jde o první meziroční pokles od roku 2015, od kdy průměrná částka hrazená z nesplacených pohledávek postupně rostla, míra poklesu je oproti očekáváním odborníků malá.

    Zjištění agentury EOS KSI ukazují, že nejistota dlužníkům rozhodně situaci neulehčuje, ale krátkodobě jim loni svědčila. Počet nových splátkových kalendářů v roce 2020 vzrostl na 39,25 %, tedy meziročně o 7,3 p. b. Současně vzrostla také míra dodržování splátkových příslibů (tzv. kept rate) na 38 %, o celých 46 % ve srovnání s průměrem let 2013-19.

    „Loňská celoroční čísla můžeme vyložit tak, že lidé, co se chtěli domluvit, chtěli také zaplatit a snažili se reálně odhadnout své možnosti. Dalším faktorem mohlo být odložení povinnosti splácet během tzv. moratoria, kdy se dlužníci mohli díky vyšším dostupným prostředkům věnovat splácení dřívějších závazků, aniž by se tím v pozici dlužníků znevýhodnili,“ komentuje statistiky jednatel inkasní agentury EOS KSI Vladimír Vachel.

    Podle Vachela je současný růst počtu nových příslibů i míry dodržení neobvyklý, příčinu vnímá mimo jiné v nemožnosti prostředky utrácet za cestování, kulturu a další běžné volnočasové výdaje. „Růst obou ukazatelů je důkazem snahy o odpovědné chování. Na přístupu českých dlužníků se výrazně projevila historická zkušenost z minulé ekonomické krize, po níž je znám nárůst dluhů a následných dluhových problémů, exekucí a insolvencí. Ti zodpovědnější se tomu snaží vyhnout,“ dodává. Inkasní agentura EOS KSI v minulém roce taktéž přistoupila k nasazení nových inkasních procesů a uzavírání realističtějších dohod, byť mnohdy s nižší hodnotou.

    Z dostupných zdrojů vyplývá, že opětovné spuštění splátek po ukončení moratoria přibližně 90 % těch, co o odklad požádali, zvládlo. Podle expertů lze tedy dovozovat, že se v mezičase zvládli vypořádat s ostatními závazky a díky tomu se jim podařilo obnovit řádné splácení i těchto odložených půjček.

     

    EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 150 zemích světa.

     

    Vytisknout
  • Uživatelé internetu napříč Evropou si nejvíce chrání data o své finanční situaci, zároveň je v digitálním prostředí nejméně sdílí s dalšími stranami. Češi jsou, co se týče sdílení dat, dokonce nejvíce „tajnůstkářským“ národem v Evropě. Mezi data, která přesto sdílí ochotněji obchodům, službám a aplikacím, patří kontaktní údaje (44 %). Téměř dvě pětiny Čechů (39 %) poskytují třetím stranám své osobní informace. Třetí nejčastěji sdílenou položkou jsou data o nákupním chování a oblibě určitých výrobků či značek (37 %). Oproti jiným národům jsou však čeští spotřebitelé stále rezervovaní, ačkoliv se zneužitím dat nemají ve většině špatné zkušenosti. Ukazuje to mezinárodní průzkum EOS KSI, který se zabýval aktuální hodnotou dat internetových uživatelů.

    Ve finančních otázkách jsme ostražití. Pokud jde o nákupy, sdílíme mnoho

    Kontaktní údaje, osobní informace, nákupní chování a podrobnosti o oblíbených značkách patří do kategorie, kterou Češi s třetími stranami sdílejí nejochotněji. Naopak zdravotní data si chrání Češi nejvíce a sdílejí málokdy (10 %). Zdrženlivější jsou oproti ostatním evropským státům i při sdílení dat o poloze, GPS a pohybu. S třetími stranami polohu sdílí třetina (27 %). „Data jsou samozřejmě cenným komerčním nástrojem. Často však mohou výrazně pomoct, například záchranným složkám s určením polohy ohroženého či při kontaktu s nakaženou osobou. Sdílení dat finančního charakteru může např. umožnit společnostem lépe pomoci zadluženým klientům se splácením úvěrů, jako se děje v našem sektoru. Obezřetnost je jistě chvályhodná, lidé by však měli poznat hranici, kdy tajnůstkaření může škodit jim samým,“ vysvětluje Vladimír Vachel z inkasní agentury EOS KSI.

    Za obezřetností nejsou špatné zkušenosti

    Paradoxem ale je, že téměř dvě třetiny Čechů (61 %) nemají se sdílením dat třetím stranám špatné zkušenosti, nebo o nich neví. Čeští spotřebitelé nejsou vůči společnostem a sdílení dat ani výrazně skeptičtí. Nedůvěřiví jsou dokonce méně, než je evropským průměrem. Tento přístup potvrzuje další nesrovnalost v chování na internetu – čtvrtina (25 %) například nijak neupravuje nastavení cookies souborů na jednotlivých webových stránkách a automaticky jim uděluje svůj souhlas. „Cookies jsou pěknou ukázkou, usnadňují personalizaci webu, díky nim web ví, jaké nastavení si uživatel při minulé návštěvě vybral nebo jaké osobní údaje má předvyplnit do formuláře. Webovému prohlížeči o sobě dovolujeme vědět relativně mnoho,“ říká Vladimír Vachel a doplňuje: „Výsledky průzkumu ukazují, že je v naší zemi třeba silně budovat digitální důvěru a gramotnost ohledně sdílení dat. Také bojovat proti dezinformacím, které okolo zneužití dat panují a výhody digitalizace zpomalují. Velká odpovědnost edukace je právě na straně firem.“

    O průzkumu: Jakou hodnotu mají data?

    Rozsáhlá mezinárodní studie EOS „Jakou hodnotu mají data?“ byla provedena ve spolupráci s agenturou Kantar v první polovině roku 2020 na reprezentativním vzorku od 18 let v sedmnácti zkoumaných zemích. Vyhodnocen byl vzorek vždy 1 000 respondentů z Belgie, Bulharska, České republiky, Francie, Chorvatska, Německa, Polska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Slovinska, Srbska, Španělska, Švýcarska, Spojených států a Velké Británie a vzorek 300 respondentů ze Severní Makedonie. Účastníci odpovídali na otázky o tom, jak sami nakládají se svými údaji, jak je poskytují dalším stranám, o důvěře ve firmy a o připravenosti prodat data za odměnu.

    EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 150 zemích světa.

    Vytisknout
  • Sdílená data jsou pro společnosti cennou komoditou, budují si digitální důvěru

    Otázka, jak nakládáme s daty a jejich hodnotou, se stále častěji stává předmětem veřejné debaty. Data se jako zdroj informací stala klíčovým ekonomickým aktivem. Společnosti se dozvídají o spotřebitelích řadu osobních údajů a přizpůsobují jim své nabídky či produkty na míru. Konkrétně přes třetinu Evropanů (38 %) jsou tzv. „těžcí“ uživatelé internetu, kteří tráví online téměř každou volnou chvíli, používají nejrůznější digitální služby a sdílejí svá data intenzivně. Češi jsou ve srovnání s evropským průměrem méně aktivní, „těžkých“ uživatelů je zhruba čtvrtina (28 %). Nejčastěji sdílejí své kontaktní údaje (44 %). Vyplývá to z mezinárodního průzkumu EOS KSI, který se zabýval hodnotou dat internetových uživatelů a spotřebitelů. Podle odborníků je potřeba, aby společnosti budovaly více svoji digitální důvěru.

    Pandemie a izolace s ní spojená zasáhla většinu zemí a ovlivnila i dobu, kterou věnujeme internetu. Čím více jsou lidé online, tím větší digitální stopu po sobě zanechávají. A právě ta je stále cennější komoditou na trhu. Osobní údaje firmy používají k různým účelům, pro vývoj nových produktů, individuální analýze potřeb zákazníků a k co nejpřesnějšímu zacílení marketingových aktivit.

    Čtvrtina Čechů (28 %) tráví podle studie EOS téměř veškerý volný čas online, kde využívá řadu digitálních služeb, se kterými sdílí svá data. Tato data se pak přeprodávají dál. V porovnání s evropským průměrem jsme ale zdrženlivější, v Evropě je takovýchto těžkých uživatelů 38 %, v USA 35 %. V Čechách zároveň sílí trend, například po vzoru Německa a Slovinska, kdy sice spotřebitelé tráví na internetu a s digitálními službami hodně času, stejně tak ale oceňují i dobu strávenou offline aktivitami (50 % Čechů).

    Čím více času tráví lidé online, tím více dat mohou s poskytovateli služeb sdílet. Češi uvedli, že nejčastěji poskytují dalším stranám své kontaktní údaje (44 %). Nejméně sdílenou komoditou jsou naopak data týkající se zdraví a zdravotního stavu, ty s různými společnostmi sdílí pouze desetina českých uživatelů internetu.

    Přístupovými cestami k datové „dálnici“ jsou nejčastěji chytré telefony a počítače. Možnost trvalého připojení umožňuje nejčastěji kombinace několika zařízení najednou. Češi k tomu nejčastěji používají stolní počítač nebo laptop (88 %), chytrý telefon (82 %), chytrou televizi (38 %), tablet (36 %) nebo chytré hodinky (15 %).

    „Pro společnosti není ani tak důležitý čas spotřebitelů strávený online, jako spíše jejich ochota sdílet s nimi svá data. K tomu si potřebují vybudovat tzv. digitální důvěru. V EOS se neřídíme heslem „sbírat data pro data“. Namísto toho vyznáváme minimalistický přístup, data shromažďujeme vždy pro konkrétní účel,“ vysvětluje Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI. Pokud si firmy dokážou získat důvěru uživatelů internetu, budou s nimi pak lidé sdílet své údaje ochotněji. Z toho mohou profitovat nejen firmy, kterým data umožní lépe znát „svého“ zákazníka, ale i samotní uživatelé internetu.

     

     

    O průzkumu: Jakou hodnotu mají data?

    Rozsáhlá mezinárodní studie EOS „Jakou hodnotu mají data?“ byla provedena ve spolupráci s agenturou Kantar v první polovině roku 2020 na reprezentativním vzorku od 18 let v sedmnácti zkoumaných zemích. Vyhodnocen byl vzorek vždy 1 000 respondentů z Belgie, Bulharska, České republiky, Francie, Chorvatska, Německa, Polska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Slovinska, Srbska, Španělska, Švýcarska, Spojených států a Velké Británie a vzorek 300 respondentů ze Severní Makedonie. Účastníci odpovídali na otázky o tom, jak sami nakládají se svými údaji, jak je poskytují dalším stranám, o důvěře ve firmy a o připravenosti prodat data za odměnu.

    EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 150 zemích světa.

     

    Vytisknout
  • První pololetí zatím nepřineslo zhoršení platební morálky dlužníků, výsledky jsou “zkreslené” vládními opatřeními

    V prvním pololetí 2020 se překvapivě platební morálka zadlužených Čechů nezhoršila. Průměrná částka, kterou tuzemští dlužníci hradí z nesplacených pohledávek sice nepatrně klesla, činila 2600 Kč, zvýšil se ale počet nově vytvořených dohod o splácení dluhu (41 %) i míra jejich dodržování. Vyplývá to z půlročních statistik inkasní agentury EOS KSI. Podle odborníků má ale toto zlepšení dvě strany mince a je pouze dočasné. Reálný dopad koronavirové krize se na statistikách podepíše na konci roku.

    Průměrná částka, kterou čeští dlužníci splácí ze svých příjmů, se za první pololetí 2020 dostala na 2600 Kč, což představuje téměř shodnou cifru jako za první pololetí předchozího roku a zhruba o pětinu více, než dlužníci spláceli v roce 2018. V rámci meziročního srovnání se také zvýšila úspěšnost dodržování domluvených splátek (ze 35 % na 38 %). Především ale vzrostl počet nově vytvořených splátkových kalendářů s dlužníky, za uplynulé období se zvýšil o šestinu (na 41 %) oproti prvnímu pololetí 2019.

    Na výsledcích se podle Vladimíra Vachela, jednatele inkasní agentury EOS KSI, výrazně podepsala nestandardní situace, kterou odstartovala pandemie koronaviru a s ní spojená vládní opatření. „Díky možnosti odkladů splátek byla portfolia očištěna o velké množství dlužníků a zároveň se do vymáhání nově dostali lidé, kteří byli v potencionálně lepší situaci a neměli takový problém dluhy splácet. Vliv měly také zavřené hranice a omezené možnosti nákupů, lidem obecně zbývalo více financí. Dalším faktorem pozitivních čísel je zřejmě i fakt, že velká část obyvatelstva v ČR obdržela od státu nějakou formu podpory (např. OSVČ), kterou mohli použít na úhradu dluhu,“ vysvětluje Vachel. První reálný dopad koronavirové krize na vymáhání očekávají odborníci z EOS KSI koncem roku, kdy skončí hlavní regulační nástroje.

    Největší problémy s platební morálkou měl za zkoumané období Moravskoslezský a Ústecký kraj, kde se situace dlouhodobě drží v horších číslech. Dlužníkům se zde nedařilo ani dodržovat sjednané dohody (MSK 34,1 %, ULK 34,8 %), ani domlouvat nové (MSK 34,8 %, ULK 32,6 %) a průměrně z příjmů spláceli nejnižší částku.

     

    EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 150 zemích světa.

     

    Vytisknout
  • Argument "COVID" využilo 5% dlužníků

    Platební morálka u zadlužených Čechů se v uplynulých pěti letech pozvolna lepšila. Pozitivní trend narušila koronavirová krize, která přinesla zhoršení ekonomické situace domácností a s tím spojenou schopnost splácet závazky. 5 % dlužníků jako důvod nemožnosti hradit své dluhy uvedlo v březnu právě „COVID“. O 24 % klesla také míra dodržování splátkových kalendářů. Podle odborníků ze sektoru inkasa pohledávek se reálný dopad koronaviru projeví na trhu za půl roku.

    V roce 2019 dosáhla platební morálka vrcholu posledních pěti let. „Epidemie přinesla zhoršení. V březnu přibližně 5 % dlužníků jako důvod nemožnosti hradit své závazky uvedlo argument COVID. Míra dodržených dohod klesla oproti únoru o 24 %, současně byla v březnu u dlužníků nižší vůle sjednávat splátkové dohody, a to v porovnání s únorem o 6 %,hodnotí Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI, a dodává: „Domníváme se, že za tímto stavem byla zejména všude panující nejistota z budoucího vývoje. V dubnu se ukazatele o něco málo zlepšily, ale i tak se nedostaly na únorové hodnoty. Opravdový dopad na naši práci očekáváme cca za 6 měsíců, kdy skončí možnost odložení splátek, projeví se nezaměstnanost, skončí podpora státu a další.

    Podle odborníků ze sektoru inkasa nám poslední krize v roce 2008 ukázala fenomény, se kterými mohou věřitelé opět zápasit. Mezi nimi například s nedůvěrou spotřebitelů, stoupající nezaměstnaností a potížemi s druhotnou platební neschopností. „Doporučujeme mít vyšší cenový polštář pro případné krytí výpadku v platbách od zákazníků. Tam, kde to charakter dodávky umožňuje, je vhodné sjednat zálohy, dílčí průběžné úhrady a další případně zajištění,“ radí Vachel.

    EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 180 zemích světa.

     

    Vytisknout
  • Platební morálka českých dlužníků se zlepšuje, splácí o čtvrtinu více

    Platební morálka u zadlužených Čechů se v roce 2019 opět zlepšila. Dosáhla tak vrcholu uplynulých šesti let. Průměrná částka, kterou čeští dlužníci hradí z nesplacených pohledávek, vzrostla o čtvrtinu na 2750 Kč. Vyplývá to z celoročních statistik inkasní agentury EOS KSI. Oborníci ze sektoru inkasa pohledávek vidí za zlepšením splácení i celkový ekonomický růst posledních let.

    Průměrná částka, kterou dlužníci splácí ze svých příjmů, se v roce 2019 zvýšila oproti předchozímu roku o 25 procent. Nárůst této částky je zřejmý především v první polovině roku. V rámci dlouhodobého sledování situace vyplývá, že vzrostla o šest procent také úspěšnost dodržování dohod s dlužníky (na 34 procent). „Na dlouhodobém porovnání našich dat vidíme, že se platební morálka stále zlepšuje. Dlužníci přistupují zodpovědněji k úhradě svých dluhů. Tato zlepšení kopírují trend růstu posledních let, který lze přisoudit dobré ekonomické situaci dlužníků i dokonalejším procesům vymáhání,“ komentuje Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI.

    Rozdíly ve splácení představují i jednotlivé regiony. Mezi kraje s nejvyšší průměrnou splátkou patří za rok 2019 nově Vysočina (3373 Kč) a Zlínský kraj (3207 Kč). Nejméně pak splácí v Ústeckém kraji (1972 Kč), kde mají zároveň největší problémy se sjednáváním nových dohod s dlužníky (30 procent). Nejvíce disciplinovaní v dodržování splátek byli lidé v Praze (40 procent), nejméně pak v Moravskoslezském kraji (29 procent).

     

    EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 150 zemích světa.

     

    Vytisknout
  • Téměř polovina neplatičů nesplácí své dluhy úmyslně

    V současné době neplatí 16 % evropských spotřebitelů své účty včas. Průměrně Evropanům trvá zaplatit za zboží a služby 22 dní. Čeští zákazníci si ve splácení vedou srovnatelně s evropským průměrem. Včas nebo dokonce vůbec neplatí každý šestý Čech. Z výsledků celoevropského průzkumu platební morálky pro EOS Group vyplývá, že hlavním důvodem je dočasný nedostatek peněz, který trápí dvě třetiny českých dlužníků. Skoro polovina Čechů (44 %) své dluhy ale nesplácí úmyslně.

    • Polovina Evropanů na své pohledávky zapomíná
    • Nejrychleji platí za služby a zboží Němci, Dánové a Slovinci (průměrně 14 dní)
    • Nejvíce zpožděných a neuhrazených plateb mají Slováci (21 %)
      Napříč celou Evropou dlužníky nejvíce trápí dočasný výpadek peněz. „To je případ i naší země. Krátkodobý nedostatek peněz se týká 66 % případů. Tato čísla ale mohou zvláště teď před Vánoci stoupat. Lidé více ztrácí přehled o svých financích a nakupují věci, na které vlastně nemají,“ komentuje Vladimír Vachel, jednatel inkasní společnosti EOS KSI. V tomto pomyslném žebříčku se řadíme na čtvrté místo hned za Řecko (72 %), Rumunsko (70 %) a Maďarsko (68 %).
      Druhým nejčastějším důvodem, proč Češi nejsou schopní platit své závazky včas nebo vůbec, je jejich nadměrná zadluženost. „Tento problém registrujeme v našem průzkumu u českých spotřebitelů dlouhodobě. Týká se z velké části tzv. chronických neplatičů, kteří nesplácí ani v době nízké nezaměstnanosti a vzrůstajících příjmů. Se zpomalením ekonomiky a růstem výpadků příjmů bude takovýchto dlužníků ještě více,“ vysvětluje Vachel. S nadměrnými dluhy a insolvencí aktuálně nejvíce bojují ve Španělsku (59 %), Bulharsku (58 %) a Belgii (57 %).

      Západ zapomíná, východ obchází
      Zadlužené klienty v západní Evropě charakterizuje zapomnětlivost při platbách. Nejhorší jsou v tomto ohledu Francouzi (59 %), Dánové a Britové (58 %). Největšího „pamatováčka“ mají Slovinci (25 %). Záměrné obcházení povinnosti platit se pak týká častěji východních zemí, a to především spotřebitelů v Rumunsku (49 %), na Slovensku (48 %) a v Bulharsku (47 %). V Čechách se platebním závazkům záměrně vyhýbá skoro polovina dlužníků (44 %), řadíme se tak na čtvrté místo nejméně poctivých platičů v Evropě. Naopak nejpoctivější jsou v Dánsku (17 %).

     

    O průzkumu:  

    Skupina EOS realizovala průzkum platební morálky ve spolupráci s Kantar TNS na jaře roku 2019. Dotázala se v segmentu B2B a B2C ve 3 400 firmách ze 17 evropských zemí (Německa, Velké Británie, Francie, Belgie, Švýcarska, Ruska, Polska, Španělska, Dánska, Rumunska, Řecka, Bulharska, Chorvatska, Slovinska, Maďarska, České republiky a Slovenska). V každé zemi bylo 200 firem dotazováno na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy v dané zemi.  

    EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 150 zemích světa.

     

    Vytisknout
  • Na existenci ohrožují desetinu firem

    Pětina všech plateb v ČR není uhrazená včas, některé účty dokonce nezaplacené zůstanou. V důsledku toho se české firmy více než loni potýkají s poklesem zisků (40 %), investic (20 %) a naopak se zvyšováním cen (17 %). Dvěma třetinám společností pomáhají s navrácením prostředků externí služby specializované na inkaso pohledávek. Zpět získané peníze využívá 69 % majitelů k úhradě vlastních dluhů, výrazně je ale investují i do výzkumu (30 %). To vyplývá z výsledků celoevropského průzkumu platební morálky pro společnost EOS Group.

    Podle šetření mezi 200 českými firmami trpí každá třetí společnost ztrátou zisků a zhoršeným cash flow, a to právě díky opožděným platbám za zboží a služby. 20 % českých firem je kvůli tomu nuceno snížit další investice, každá šestá společnost letos zvýší své ceny. Desetina majitelů dokonce připouští ohrožení vlastního podniku.

    „Českým společnostem se ve srovnání s evropským průměrem daří stále o něco lépe. Domnívám se, že je to způsobeno vyspělostí české ekonomiky, která se v mnoha aspektech přibližuje ekonomikám západním. V Evropě o přežití kvůli nesplaceným pohledávkám bojuje více jak každá sedmá společnost, v Chorvatsku dokonce každá čtvrtá. Opožděné platby nejvíce ohrožují podnikání ve východních zemích, kde se situace oproti loňskému roku zhoršila“, říká Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI.

    Většina firem se snaží získané peníze využít na uhrazení vlastních dluhů

    České společnosti se proti neuhrazeným fakturám brání především včasnou fakturací (79 %), nebo správným nastavením upomínkového procesu ve vymáhání (60 %). Návratnost peněz si firmy zajišťují také prostřednictvím spolupráce s externí společností specializující se na poskytování inkasních služeb (67 %).

    Vymožené finanční prostředky pak využívají majitelé především k úhradě vlastních dluhů (69 %), a to dokonce více než ve zbytku celé Evropy. Podle Vachela je hlavním motivem snaha se připravit na recesi. Dále finance investují také do vytváření nových pracovních míst (43 %), nebo na výzkum a vývoj (30 %). „Investice do výzkumu a vývoje mohou firmám přinést konkurenční výhodu po stránce úspor, v inovativních produktech, nebo i v zachycení trendu a rozvoji nových technologií. Společně se snížením dluhové zátěže se tyto investice mohou značně vyplatit v případě krize, a to za předpokladu, že je firmy směřují do správných oblastí,“ uzavírá Vachel.

    O průzkumu:  

    Skupina EOS realizovala průzkum platební morálky ve spolupráci s Kantar TNS na jaře roku 2019. Dotázala se v segmentu B2B a B2C ve 3 400 firmách ze 17 evropských zemí (Německa, Velké Británie, Francie, Belgie, Švýcarska, Ruska, Polska, Španělska, Dánska, Rumunska, Řecka, Bulharska, Chorvatska, Slovinska, Maďarska, České republiky a Slovenska). V každé zemi bylo 200 firem dotazováno na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy v dané zemi.  

     

    Vytisknout
  • Firmy zpřísňují své platební podmínky

    Pětina účtů za zboží a služby je v letošním roce zaplacena se zpožděním. Přestože se počet poctivě platících zákazníků v Evropě i Česku nepatrně zvýšil, prodloužila se doba, po kterou společnosti čekají na uhrazení nezaplacených účtů. Evropské firmy čekají průměrně 21 dní na vyrovnání závazků, tedy o dva dny déle než v předchozím roce. Podle mezinárodního průzkumu platební morálky pro EOS Group očekává v dalších dvou letech řada evropských společností zhoršení platební morálky zákazníků. Majitelé se proto brání zaváděním přísnějších opatření.

    Počet evropských neplatičů se snížil zejména v západní Evropě. Ve východní Evropě zůstává přibližně stejný. Nejhůře je na tom Slovensko s 24 % pozdě uhrazených plateb, na opačné straně východní Evropy stojí Česko s Chorvatskem s 19 %. Nejlepší disciplínu z celé Evropy mají zákazníci v Německu (14 %). „Vývoj platební morálky je odrazem dosavadního pozitivního ekonomického vývoje v Evropě. Očekávané zpomalení ekonomiky v následujících letech však motivuje věřitele ke zpřísňování svých nastavení směrem ke klientům,“ podotýká Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI. 

    O průzkumu:  

    Skupina EOS realizovala průzkum platební morálky ve spolupráci s Kantar TNS na jaře roku 2019. Dotázala se v segmentu B2B a B2C ve 3 400 firmách ze 17 evropských zemí (Německa, Velké Británie, Francie, Belgie, Švýcarska, Ruska, Polska, Španělska, Dánska, Rumunska, Řecka, Bulharska, Chorvatska, Slovinska, Maďarska, České republiky a Slovenska). V každé zemi bylo 200 firem dotazováno na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy v dané zemi.  

     

    Vytisknout
  • Češi hradí dluhy nejrychleji za šest let

    V prvním pololetí roku 2019 vzrostla průměrná částka, kterou čeští dlužníci věřitelům hradí, o 22 procent. Stále více zadlužených se podle odborníků na inkaso staví k vyrovnání svých závazků čelem, důvodem je zlepšující se situace v jejich peněženkách. Problémem zůstávají nedobytné pohledávky chronických dlužníků. Z půlročních statistik inkasní agentury EOS KSI také vyplývá, že z jednotlivých regionů si oproti loňsku výrazně polepšila Vysočina. Nejhůře splácejí lidé z Ústeckého kraje.

    Od roku 2014 roste průměrná částka, kterou dlužníci posílají na úhradu dluhů ze svých příjmů. V prvním pololetí 2019 činí tato inkasovaná částka 2700 Kč, čímž narostla o 40 % oproti průměru předešlých pěti let. „Na zvýšení částky se mimo jiné podepisuje hospodářská situace a navyšování mezd v českých domácnostech,“ hodnotí Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI, a doplňuje: „Sledujeme ale prohlubující se rozdíl mezi ženskými a mužskými dlužníky. Mužům se daří splácet o 600 korun více.“

    Oproti předchozímu roku se zlepšila také disciplína při splácení. Splátkové kalendáře dodržuje meziročně o 12 % dlužníků více. Naopak ve sjednávání splátkových kalendářů jsou dlužníci obezřetnější, jejich počet se meziročně snížil o desetinu . „Vyšší snaha řešit závazky v mimosoudní fázi je důsledkem lepší platební morálky u sjednaných splátkových dohod, nicméně nižší ochota sjednávat splátkovou dohodu ukazuje na limity, kterým někteří dlužníci čelí. Vidíme za tím tedy spíše platební neschopnost, než platební nevoli. Kdo měl v této ekonomicky přívětivé době snahu začít řešit své dluhy, ten už v tomto směru začal nějaké kroky podnikat,“ vysvětluje Vladimír Vachel.

    Výrazně se polepšila Vysočina

    Výrazné rozdíly ve splácení představují jednotlivé regiony. Mezi kraje s nejvyšší průměrnou splátkou patří Vysočina (3777 Kč) a Zlínský kraj (3749 Kč). „Konkrétně u Vysočiny došlo k překvapivému skoku. Za rok 2018 měla vůbec nejhorší platební morálku, nyní patří mezi top regiony s Prahou a Pardubickým krajem,“ komentuje Vachel. Naopak nejpomaleji dlužníci splácí v Ústeckém kraji (1767 Kč).

    „Čím dál více se ukazuje, že proklientský přístup je nutné aplikovat i v rámci inkasa pohledávek. Pro úspěšné vymožení pohledávek je důležité nabízet velkou řadu komunikačních kanálů a také neustále rozšiřovat paletu platebních možností, které dlužníci pro úhradu svých závazků mohou využít,“ uzavírá Vladimír Vachel.

    EOS KSI Česká republika, s.r.o., je součástí nadnárodní sítě 50 společností působících ve více než 25 zemích, které se specializují na finanční služby a všechny aspekty vymáhání pohledávek. Skupina EOS byla založena v roce 1974. EOS je spolehlivý partner, známý nejvyšší úrovní služeb. Své finance společnosti do péče svěřují významné banky, pojišťovny, leasingové společnosti a poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, ale také společnosti z oblasti telekomunikací, velkoobchodu a maloobchodu. Centrála skupiny se nachází v Hamburku (Německo). Kromě Německa je skupina EOS přímo zastoupena v Belgii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, České republice, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Irsku, Kanadě, Maďarsku, Makedonii, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Rusku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Spojených státech, Srbsku, Španělsku, Švýcarsku, a ve Velké Británii. A nepřímo pak v dalších 120 zemích světa.

    Vytisknout
Zobrazit více

NASTAVENÍ SOUBORŮ COOKIE

Na naší stránce používáme soubory cookie, abychom vám dopřáli co nejlepší uživatelský zážitek Patří k nim soubory cookie, které jsou nezbytné pro fungování stránky, dále soubory potřebné pro anonymní statistické vyhodnocování, soubory využívané pro uživatelské pohodlí a soubory, které zajišťují, aby obsah odpovídal vašim zájmům. Je na vás, zda povolíte používání souborů cookie pro účely statistiky, pohodlí a marketingu. Svůj souhlas můžete kdykoli změnit či stáhnout kliknutím na tlačítko Change Cookies (Změnit soubory cookie) ve spodní části stránky. Další informace najdete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.

Nezbytné

Používáme nezbytné soubory cookie. Tyto soubory jsou nezbytné pro provozování a základní funkce stránky. Umožňují zejména fungování zabezpečovacích prvků na naší stránce. O tom, které soubory cookie používáme, se dočtete zde.

Pohodlí

Pokud povolíte soubory cookie zvyšující pohodlí, usnadní se vám používání stránky. Pokud ji navštívíte znovu a budete chtít využít naše služby, stránka automaticky rozpozná, že už jste ji navštívili, a zadané údaje a nastavení budou automaticky použity, abyste je nemuseli zadávat znovu. Nebudete tak muset pokaždé zadávat své uživatelské údaje, nýbrž využijete ty, které už jste zadali dříve.
O tom, které soubory cookie používáme, se dočtete zde.

Statistiky

Používáme statistické soubory cookie ke zlepšení nabídky, průběžné optimalizaci stránky a zajištění toho, aby její podoba odpovídala potřebám návštěvníků.
Za tímto účelem shromažďujeme anonymizované údaje pro statistiku a analytiku, abychom kupříkladu určili návštěvnost stránky a uživatelské chování a dále přizpůsobili a zlepšili obsah a uživatelský zážitek.
O tom, které soubory cookie používáme, se dočtete zde.

Marketing

Marketingové soubory cookie používáme, abychom vám při návštěvě stránky poskytli relevantní obsah založený na vašich zájmech. 
O tom, které soubory cookie používáme, se dočtete zde.