Umělá inteligence: Proč nás stroje nepřipraví o práci.
Umělá inteligence (AI) pracovní místa nenahradí, ale udělá je zajímavější tím, že člověka zbaví rutinních úkolů. Klíč k úspěchu využití AI:Firmy musejí své databáze uvést do pořádku.
Studie EOS: Finanční ředitelé (47 %) se obávají, že je umělá inteligence (AI) připraví o práci
AI může minimalizovat chybovost v oblasti správy pohledávek.
Pokud jde o potenciál umělé inteligence (AI), mnohá srovnání nejsou často dostačující: „Podobně jako elektřina změnila před 100 lety téměř vše, dnes mne jen stěží napadá oblast, která by se během několika příštích let díky AI neměla proměnit”, domnívá se informatik Andrew Ng, který vedl projekty spojené s výzkumem AI u největších světových vyhledávačů (Baidu a Google) a založil investiční fond pro AI.
Lidé budou schopni pomocí umělé inteligence revolučním způsobem snížit chybovost v oblasti správy pohledávek. Stejně to vidí i 30 procent finančních ředitelů.
Joachim Göller, vedoucí Analytického centra EOS Group
Na rozdíl od dřívějších technických revolucí mají strach ze ztráty zaměstnání také znalostní pracovníci s vysokou úrovní vzdělání. Ztráty zaměstnání z důvodu zavedení umělé inteligence se například obává téměř polovina (47 procent) finančních ředitelů. Takové jsou výsledky studie „European Payment Practices“ 2019. Poskytovatel finančních služeb, společnost EOS, se dotazovala celkem 3 400 odborníků v 17 státech, jaký vliv by měla AI na správu pohledávek v jejich společnosti.
Systémy založené na AI pomáhají lidem vyvarovat se chyb.
„Ti, kteří staví problematiku AI ihned do pozice ‚člověk versus stroj‘, často postrádají potřebné informace na toto téma. Zde nám pomůže pouze osvěta o AI,“ upozorňuje Joachim Göller, vedoucí Analytického centra (CoA). Společně se svým týmem pracuje na řešeních AI, která pomohou skupině EOS v oblasti správy pohledávek. „Lidé budou schopni pomocí umělé inteligence revolučním způsobem snížit chybovost v oblasti správy pohledávek. Stejně to vidí i 30 procent finančních ředitelů.“
Představa, že by společnost zavedla umělou inteligenci a propustila část zaměstnanců, je nesprávná, říká David Goossens ze společnosti Latentine. Berlínský start-up, který se věnuje AI, radí velkým podnikům mimo jiné z oblasti farmacie, logistiky a pojišťovnictví, které často nemají přesnou představu o tom, co tato technologie vlastně umí nebo má umět. „Společnosti musejí vědět, kde mají jejich zaměstnanci rezervy, nebo naopak kde jsou přetěžovaní. Zažíváme situace, ve kterých velmi vzdělaní odborníci v oblasti financí tráví spoustu času opakujícími se úkoly v rámci řízení podniku a současně nemají dostatek času k tomu, aby vytvářeli spolehlivé prognózy na základě získaných dat“, říká Goossens.
Často chybějí datoví inženýři.
Správným využíváním AI bude společnost více konkurenceschopná a umožní svým zaměstnancům zabývat se mnohem zajímavějšími úkoly. Například v EOS používá inkasní tým umělou inteligenci na rutinní případy, takže se mohou zaměřovat na zákazníky, jejichž případy jsou složitější. I ostatní obory se snaží ulehčit svým odborníkům od standardních procesů. Finská softwarová společnost vyvinula virtuálního asistenta, který odpovídá na běžné dotazy v oddělení nákupu. A ve švédské bance SEB Bank usnadňuje práci oddělení IT podpory inteligentní virtuální asistentka Amelia firmy IPsoft.
„Společnost si musí nejprve vypracovat následující přehled: Kde přesně můžeme AI využít na jednoduché automatické úkoly? Kde pomůže se složitějšími procesy, aby byly uživatelský přívětivější?“, říká Goossens. Právě v tomto bodě mnoho firem pozná, že jim chybí nejdůležitější podklady k zavedení systémů, které jsou schopny se učit samy (self-learning systems): tzn. potřebnou kvalitu a množství dat pro nakrmení algoritmů. „Většina firem zkrátka nemá datové inženýry,“ říká Goossens. Tedy experty, kteří zajistí, že všechna data budou jasně strukturována a seskupena do jednoho místa. Je to výzva pro společnosti, kde oddělení pracují s různými IT systémy a oddělenými databázemi.
„Pouze ověřená data zabrání tomu, aby stroje prováděly chybná rozhodnutí“, vysvětluje Andreas Dix z Týmu pro vědecká data EOS. Na základě tisíců jasně zdokumentovaných inkasních případů se stroje učí algoritmy a odhadují, jaký další krok ve vztahu k zákazníkovi bude nejlepší. „Myslím si, že nakonec budou systémy s AI vždycky jen užitečným doplněním člověka“, domnívá se Dix. „Ale lidská bytost, jež ověřuje věci a činí důležitá rozhodnutí bude vždy tím nejdůležitějším činitelem."
Na naší stránce používáme soubory cookie, abychom vám dopřáli co nejlepší uživatelský zážitek. Patří k nim soubory cookie, které jsou nezbytné pro fungování stránky, dále soubory potřebné pro anonymní statistické vyhodnocování, soubory využívané pro uživatelské pohodlí a soubory, které zajišťují, aby obsah odpovídal vašim zájmům. Je na vás, zda povolíte používání souborů cookie pro účely statistiky, pohodlí a marketingu. Svůj souhlas můžete kdykoli změnit či stáhnout kliknutím na tlačítko Change Cookies (Změnit soubory cookie) ve spodní části stránky. Další informace najdete v našich Zásadách ochrany osobních údajů a Registrační údaje.
Nezbytné
Používáme nezbytné soubory cookie. Tyto soubory jsou nezbytné pro provozování a základní funkce stránky. Umožňují zejména fungování zabezpečovacích prvků na naší stránce.
O tom, které soubory cookie používáme, se dočtete zde.
Název nástroje
Cookieconsent_status
Poskytovatel nástroje
EOS Holding GmbH
Sídlo poskytovatele nástroje
Steindamm 71, 20099 Hamburk, Německo
Popis nástroje
Cookie nezbytné k uložení údajů z banneru pro souhlas s používáním cookies.
Zpracovávané údaje
Žádné
Účel zpracování
Uložení souhlasu
Doba uchovávání
60 dní
Název nástroje
Java Session Cookie
Poskytovatel nástroje
EOS Holding GmbH
Sídlo poskytovatele nástroje
Steindamm 71, 20099 Hamburk, Německo
Popis nástroje
Náhodně generované číslo relace, které je nezbytné pro řádné fungování softwaru.
Zpracovávané údaje
Žádné
Účel zpracování
Bezchybné fungování stránky
Doba uchovávání
Relační cookie – maže se po zavření prohlížeče.
Pohodlí
Pokud povolíte soubory cookie zvyšující pohodlí, usnadní se vám používání stránky. Pokud ji navštívíte znovu a budete chtít využít naše služby, stránka automaticky rozpozná, že už jste ji navštívili, a zadané údaje a nastavení budou automaticky použity, abyste je nemuseli zadávat znovu.
O tom, které soubory cookie používáme, se dočtete zde.
Název nástroje
Visitor
Poskytovatel nástroje
EOS Holding GmbH
Sídlo poskytovatele nástroje
Steindamm 71, 20099 Hamburk, Německo
Popis nástroje
Toto cookie používáme, abychom vám usnadnili používání této stránky.
Zpracovávané údaje
Žádné
Účel zpracování
Optimalizace, zlepšení služby
Doba uchovávání
Relační cookie – maže se po zavření prohlížeče.
Název nástroje
NEW_Visitor
Poskytovatel nástroje
EOS Holding GmbH
Sídlo poskytovatele nástroje
Steindamm 71, 20099 Hamburk, Německo
Popis nástroje
Toto cookie používáme, abychom vám usnadnili používání této stránky.
Zpracovávané údaje
Žádné
Účel zpracování
Optimalizace, zlepšení služby
Doba uchovávání
1 den
Statistiky
Používáme statistické soubory cookie ke zlepšení nabídky, průběžné optimalizaci stránky a zajištění toho, aby její podoba odpovídala potřebám návštěvníků.
Za tímto účelem shromažďujeme anonymizované údaje pro statistiku a analytiku, abychom kupříkladu určili návštěvnost stránky a uživatelské chování a dále přizpůsobili a zlepšili obsah a uživatelský zážitek.
O tom, které soubory cookie používáme, se dočtete zde.
Název nástroje
nmstat
Poskytovatel nástroje
Siteimprove GmbH
Sídlo poskytovatele nástroje
Rosenheimer Str. 143 C, 81671 Mnichov, Německo
Popis nástroje
Toto cookie obsahuje identifikační řetězec pro stávající relaci. Obsahuje informace o tom, které podstránky návštěvník otevře. Z těchto informací nelze usuzovat na totožnost a používají se k optimalizaci uživatelského prožitku.
Zpracovávané údaje
Žádné
Účel zpracování
Analýza, statistika
Doba uchovávání
399 dní
Název nástroje
AWSELB
Poskytovatel nástroje
Siteimprove GmbH
Sídlo poskytovatele nástroje
Rosenheimer Str. 143 C, 81671 Mnichov, Německo
Popis nástroje
Toto cookie zajišťuje, aby se veškeré statistiky téže relace zjišťovaly v souvislostech.
Zpracovávané údaje
Žádné
Účel zpracování
Analýza, statistika
Doba uchovávání
Konec relace
Název nástroje
siteimproveses
Poskytovatel nástroje
Siteimprove GmbH
Sídlo poskytovatele nástroje
Rosenheimer Str. 143 C, 81671 Mnichov, Německo
Popis nástroje
Tento soubor cookie se používá ke sledování pořadí stránek, které si návštěvník prohlíží během své návštěvy internetové stránky.
Zpracovávané údaje
Žádné
Účel zpracování
Analýza, statistika internetové stránky
Doba uchovávání
Relační cookie – maže se po zavření prohlížeče.
Marketing
Marketingové soubory cookie používáme, abychom vám při návštěvě stránky poskytli relevantní obsah založený na vašich zájmech.
O tom, které soubory cookie používáme, se dočtete zde.
Název nástroje
Facebook Pixel
Poskytovatel nástroje
Meta Platforms Ireland Limited
Sídlo poskytovatele nástroje
4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin, D02, Irsko
Popis nástroje
Společnost Meta tento nástroj používá ke zobrazení reklamy, k měření a zvýšení její relevance a k nabídce reklamních produktů na stránce Meta.
Zpracovávané údaje
Zobrazené reklamy | Navštívené stránky | Informace o prohlížeči | Informace o cookies na Facebooku | Uživatelské ID na Facebooku | Geografické umístění | Informace o zařízení | Hlavička http | Interakce s reklamami, službami a produkty | IP adresa | Marketingové informace | Uživatelské údaje a chování | Pixel ID | Odkazovací URL | Uživatelský agent
Účel zpracování
Analýza | Sledování konverzí | Marketing | Sociální sítě | Reklama
Toto cookie se používá k získání anonymizovaných zpráv o cílové skupině a o možnosti cílené reklamy mj. v rámci retargetingu.
Zpracovávané údaje
Informace o zařízení, prohlížeči, IP adrese, URL odkazující stránky a časovém razítku.
Účel zpracování
Marketing, analýza, retargeting
Doba uchovávání
Název cookie (doba trvání: 90 dní)
Název nástroje
Google Analytics
Poskytovatel nástrojů
Google Ireland Limited
Adresa poskytovatele nástroje
Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Grand Canal Dock, Dublin 4, D04 V4X7, Irland
Popis nástroje
Slouží ke sledování aktivity webových stránek, jako je délka návštěvy, počet stránek na návštěvu a míra zapojení jednotlivců používajících stránky, spolu s informacemi o zdroji návštěvnosti.
Údaje zpracovány
Zobrazené reklamy | Navštívené stránky | Informace o prohlížeči | Informace o souborech cookie Facebooku | ID uživatele Facebooku | Zeměpisná poloha | Informace o zařízení | HTTP hlavička | Interakce s reklamami, službami a produkty | IP adresa | Marketingové informace | Údaje o používání a chování | Pixel ID | Referenční URL | User Agent
Účel zpracování údajů
Personalizace reklam | Údaje o uživateli inzerátu | Ukládání reklam | Úložiště Analytics